Marianne Högberg, Specialpedagog på Bergsjöskolan
Ett exempel
Bergsjön, stadsdel i GBG med många invandrare. Hög arbetslöshet och högt försörjningsstöd. Skolan är en spegel av samhället runt omkring.
Träffar en elevgrupp (7-9A) där hon regelbundet varje vecka träffar dem och deras lärare.
Träffar också förberedelseklasser med anpassad studiegång.
En särskoleklass 7-9C (finns ingen fn individintegrerad elev i de vanliga klasserna).
98% av eleverna har ett annat modersmål än svenska.
Grundskoleförordningen 5 kap, §§4-5
Skollagen 4 kap, §1
Uppgifter som specialpedagog
· Samtalspartner i pedagogiska frågor
· Pedagogiska utredningar
· Läromedel
· Elever i behov av särskilt stöd
· Åtgärdsprogram
· Skolutveckling
Specialpedagogik
· Innebär en helhetssyn på individen och utgår ifrån elevens förutsättningar och behov
· Forskning och erfarenhet säger att:
De strategier som är bra för elever i behov av särskilt stöd är bra för alla elever.
Elever i behov av särskilt stöd
(logos)
Innevarande termin
- Talar t.ex. om elevernas behov
- Organisation av undervisning
- Undervisningsmaterial
Föregående läsår
· Deltog i ett projekt om mentorskap
Ofta spontana diskussioner med lärare om elever, undervisning och material
Deltar ofta i föräldrasamtal
Arbetsenhetskonferenser
1. Lyssnar
2. Diskuterar
3. För anteckningar, följer upp
4. Informerar
Elevhälsan
1. Stödsamtal elev
2. Samtal med förälder – elev
3. Samtal elev- förälder – lärare
4. Ped.utredningar
PMO - pilotskola
Regelbundna samtal med rektor
Uppgifter på stadsdelsnivå
· Representerar för BoU i den lokala samverkansgruppen för Västbus
· Deltar i regelbundna träffar med Elevhälsan i Bergsjöns skolor
· Deltar i regelbundna möten tillsammans med några specialpedagoger från andra skolor angående utveckling av ÅP och IUP under ledning av stadsdelens utvecklingsledare och med hjälp av Maud Willow från Specialpedagogiska skolmyndigheten
· FOU
· Deltar i regelbundna stadieövergripande ämneskonferenser i Specialpedagogik.
· Trygghetsrådet
· Livskunskap
· Skolutveckling – pedagogiska diskussioner Språket på väg
Matte: Förstå och använda tal (NCM)