Litteraturlista och minnesanteckningar från pedagogiskt forum  080125

 

Biblioteksgruppen presenterade böckerna:

 

EÖ:

Gardner, Howard                      Intelligenserna i nya perspektiv

Campbell, Bruce                      Multipla intelligenser

Gibbons, Pauline                      Stärk språket, stärk lärandet

 

SL:

Strandberg, Leif                      Vygotskij i praktiken

Granström, Kjell                      Dynamik i arbetsgrupper

 

AKL:

Nationellt centrum för sfi                      Arena andraspråk ( Symposium 2003)

Mörling, Margareta                      Att undervisa analfabeter

 

ÅW:

Fristorp, Lotta                      Överlevnadshandbok för dig som har en psykiskt sjuk förälder

Fristorp, Lotta                      Överlevnadshandbok för dig som verkligen behöver

Anderberg Strollo, Åsa                      Bryta om

 

 

Grupp 1. Självkänsla

 

Titlar:

 

Törnblom, Mia                     Självkänsla nu. En bok som är bra att läsa som lärare och använda delar av boken i undervisningen. T.ex. för att förklara skillnaden mellan självkänsla och självförtroende

 

Pollak, Kay                          Att välja glädje. Boken handlar om att inte vara ett offer. Innehåller konkreta övningar att göra med eleverna. Vissa elever kan klara boken på egen hand.

 

Pelzer, Dave                         Att hjälpa sig själv. Mest för vuxna

 

Pelzer, Dave                        Självhjälp för tonåringar. Vänder sig till våra elever. Ganska lättläst men man måste reflektera efter varje sida. Läs en sida och diskutera i klassen

 

Lindell, Björn                       Slåss för det goda. En bok för lärare. Boken ger tips t.ex. om hur man kan utforma ordningsregler, hur man kan arbeta mot mobbing

 

 

 

 

 

 

 

Grupp 2.   Killar och tjejer

 

Genusfrågor är viktiga. Hur mycket får flickorna i tid? Glöm ej hedersrelaterade frågor.

 

Konsten att flirta. Kul bok om kroppsspråk, tips om att ta kontakt.

 

Bra med en boklåda i klassrummet  för elevernas egen läsning utan direkta krav på uppföljning

 

Titlar

 

Nihlén, Johanna                       Genusboken

Höjer, Dan                           Allt det tjejer inte vet om killar och killar inte vet om tjejer

Cox, Tracey                         Konsten att flirta

Pojkbok ett och två

Cantoreggi, Christina                      Det är ju för fan livet

Forssberg, Manne                      Kukbruk

Norlin, Anna                        Tänk tvärt om

Arbabi, Farnaz                      Överlevnadshandbok för flickor om frihet och heder

Ekerwald, Hedwig                      Leva sitt liv med familjen i behåll

Ekeberg, Ann                       Flickor hjälper flickor

Thulin, Kristina                      X-märkt, flickornas guide till verkligheten

 

 

Grupp 3.  Miljö och energi

 

”Hållbar utveckling” har en tilltalande design: gott om bilder, små

faktarutor, mycket luft på sidorna.  Språket är medellätt.  Läsaren får

leta ett bra tag innan det framgår att böckerna är skrivna för barn

eller ungdomar, vilket kan vara klart positivt.  För elever på IVIK är

den emellertid inte lättillgänglig; uppskattningsvis högst 4-5 elever

skulle där ha utbyte av den.  Det finns dessutom ett antal korrekturfel

och rena faktafel.

Förslag till arbetssätt: Klassen gör ”miljöcollage”, där varje grupp

får en av seriens titlar som grund och slutresultatet således belyser

miljöfrågan ur olika vinklar.  Om språket är alltför svårt för en klass,

kan rubrikerna användas, medan läraren skriver om vissa textavsnitt.

 

”En faktabok om jorden och vår miljö” är aningen daterad.  Den är tryckt

1996 och saknar dagens klimatfokus.  Däremot var gruppen enig om att

boken kan användas som uppslagsverk inom geografi/ekologi, med texter om

olika företeelser i naturen.

 

”Klimatsmart” innehåller ett stort antal mindre artiklar och korta råd,

vilka skulle kunna användas i många sammanhang.  Där går troligen att

hitta något för varje elev.

 

Titlar:

Serie: Hållbar Utveckling

Bowden, Rob                      Avfall och återvinning

                                          Hotet mot miljön

                                          Energin

                                          Mat och jordbruk

 

Persson, Mikael                      Klimatsmart

Allaby, Michael                      En fakta bok om jorden och vår miljö

 

 

 

Grupp 4. Mellanöstern

 

Användning av böckerna

Grupparbete- projektarbete

 Börja med att läsa skönlitteratur för att väcka intresse hos eleverna. Man kan läsa någon kort berättelse eller en roman/novell

Fortsätt med att ställa en fråga till eleverna, t.ex. ”hur kan det komma  sig att deras liv ser ut så här” ( Israel – Palestina )

 

Elevers identitet

 Använd böckerna för att stärka våra invandrarelevers identitet och för att väcka intresse hos deras svenska klasskompisar för andra kulturer/länder.

 

Titlar

Serie: Mellanöstern

King, John                            Israel och Palestina

King, John                            Iran och den islamiska revolutionen

King, John                            Irak då och nu

Downing, David                      Mellanöstern igår och idag

 

Ahlsén, Pernilla                      En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva

Ellis, Deborah                      Jag önskar- palestinska och israeliska barn berättar

 

Grupp  5. Rasism m.m.

 

Möjliga användningar

 

Serien ”Sprickor i vår tid” kan användas i temastudier inom t.ex. en klass.

Böckernas upplägg inbjuder till både fakta och gruppdiskussioner

 

Tema medmänsklighet – Vems ansvar?/Förståelse för andra människor

Samtliga titlar kan användas.

 

Titlar:

Serie: Sprickor i vår tid

Bowden, Rob                      Globalisering

Senker, Cath                        Rasism och främlingsfientlighet

Woolf, Alex                         Terrorism

                     

Serie: Ung verklighet

Chambers, Catherine                      Barnarbetare: Jobb istället för skola

Dalton, David                      Flyktingläger – att överleva kriget i Sudan

 

Solomin, Nina                      Gränsen. Om människor som riskerar sina liv för att smugglas till ett annat land

                                            Ett fördrivet folk. En antologi om förtryck och diskriminering av romer

Herlitz, Gillis                         Vem är inte riktigt klok? En bok som vill stimulera till att öka förståelsen för att människor i olika kulturer beter sig olika.

 

 

Grupp 6. Tidskrifter

 

Idéer för användning av tidskrifter i undervisningen

 

¨      Utgångspunkt för diskussioner kring intressanta och aktuella ämnen. Alla läser samma artikel och diskuterar denna.

 

¨      Eleverna får en tidning att läsa och ska sedan redogöra för något som gjorde dem

upprörda, förvånade, glada o.s.v. (detta leder förhoppningsvis till intressanta diskussioner). Träning i att stå för en åsikt.

 

¨      Bilderna i tidskrifterna kan användas för att stimulera elevernas fantasi. ” Vem är det här?” ”Hur känner han sig – varför?” o.s.v.

 

¨      Annonser, kan användas i matematiken, t.ex. procenträkning utifrån reaannonser.

 

¨      Vi gillade Megafon och 8 sidor

 

Studerade tidskrifter:

Sesam – på lätt svenska

Globen – Tidskrift om jordens barn och barns rättigheter

Gringo- Sveriges svenskaste magasin

Megafon – ges ut av Röda Korsets Ungdomsförbund

8 sidor – Lättlästa Nyheter

Barn- Rädda barnens tidning om barns rättigheter