Inför
fältstudieuppgift
Bra att förbereda
sig inför intervjun. Hur ställer vi frågorna, hur bemöter vi dem, vilka frågor
ställer vi - kan vi ställa samma frågor som till andra utan
funktionsnedsättningar?
Lyssna först på
hur den som ska intervjuas talar så att han/hon förstår. Enkelt, tydligt ev.
högt, inte för långa och komplicerade frågor. Anpassa vårt språk till deras
språknivå så att man möts på en jämlik basis. Känna in på ett intuitivt sätt.
Träna på att orka lyssna, att vänta in och inte lägga orden i munnen på den
intervjuade. Moraliskt ansvar att jag begränsar vad individen berättar så att
inte väldigt privata saker kommer upp. Begränsar också tidsmässigt och tala om
varför man intervjuar och vad man ska använda det till. Alla behöver lära sig att
svara: ”Nej, jag vill inte svara på det för det är för personligt.” Ska
samtalet spelas in, antecknas…?
Samtal:
Ø
I ett
perspektiv där man förväntar sig finna dolda resurser, finns en öppenhet som
leder till ett möte mellan människor och utvecklar samspel och kommunikation –
grundstenar i arbetet.
Ø
I
detta perspektiv finns också etiska ställningstaganden, att mötas av respekt,
artighet och värdighet från en eller flera personer.
Ø
Att möta
ett genuint intresse som person där relationen är det viktigaste (Danielsson
& Liljeroth, Vägval och växande).
Ø
Människosyn
och etik hänger nära samman. (Att skaffa sig ett etiskt förhållningssätt.
Vilken elevsyn har du?).
Ø
Människosyn
i praktiken àIdentitet
Ø
Identiteten
rymmer starka känslomässiga och ickemedvetna faktorer som inverkar på vårt
beteende.
Ø
Jämbördig
kommunikation som etisk grund. (Henriksen&Vetlesen , Etik i arbete med människor).
Tips!
Sammanfatta vartefter och fråga: Har jag förstått dig rätt?
Resonera om i
gruppen:
Om du utgår ifrån
etiska ställningstaganden, att mötas av respekt, artighet och värdighet, hur
skulle du då vilja inleda samtalet? Hur kan du berätta om ditt syfte med
samtalet?
På vilket sätt kan
du ge ramar för samtalet? (Till exempel, ge en förförståelse för hur lång tid
det kommer att ta, varför du är där, hur du kommer att hantera sånt som ni talar om).
Vad tänker du om
din roll som samtalsledare i detta samtal?
Tänk efter på
vilket sätt du lyssnar. Ger du tystnaden utrymme?
Hur kan du
förbereda dig inför samtalet?
Vilka samtalsämnen
är möjliga att föreslå utifrån ett etiskt perspektiv? Kan ett alternativ vara
att fråga personen vad han eller hon vill tala om?
Anpassar du dig
språkligt till den du talar med?(Så att han eller hon förstår dig?)
Kan du tänka dig
att ställa andra frågor till personer med funktionsnedsättningar än till andra
personer? Kan du ge exempel på vad som kan skilja i frågor?
Styrs samtalet av
dina frågor eller av personens val av samtalsämnen?
När du/ni har
diskuterat och tänkt igenom era kommande samtal – pröva på varandra i gruppen.
Skriv därefter ner reflektioner.