Kennert
Orlenius –SO-lärare, skrivit avhandling, docent i pedagogik i Skövde.
Värdepedagogik
·
Den värdefulla praktiken: yrkesetik i pedagogers vardag/Kennert
Orlenius, Airi Bigsten
·
Vision - förverkligande - utveckling: lärarutbildningen vid
Högskolan i Skövde/ Kennert Orlenius
·
Värdegrunden - finns den? / Kennert Orlenius
·
Förståelsens paradox: yrkeserfarenhetens betydelse när
förskollärare blir grundskollärare/Kennert Orlenius
Vem är svag – vem är
stark?
Skilda världar –
Då (för 150 år sedan):
religion och moral. Som lärare skulle man vara medlem i sv.kyrkan och känd för
heder och vandel. Moraliska fostran var knuten till religion. Följa givna
regler.
UNGDOM HAR ALLTID UTGJORT
ETT PROBLEM FÖR VUXENVÄRLDEN.
Nu: Ungdomar protesterar,
tänker själv, vågar och vill ta eget ansvar…
Läraren i kunskapssamhället:
i osäkerhetens tidevarv/Andy Hargreaves
Grundläggande värden
·
Respekt för varje människas egenvärde
·
Människolivets okränkbarhet
·
Individens frihet och integritet
·
Jämställdhet mellan kvinnor och män
·
Solidaritet med svaga och utsatta
Att gestalta värden:
Values are reflected in what teachers choose to permit
or encourage in the classroom and in the way they respond to children’s
contributions to learning, and children learn values from such responses. (Halstead,
1996).
Läraryrket har en väldigt moralisk dimension.
Ungdomar: Vad får mina
handlingar för moraliska konsekvenser.
Abstrakt nivå Värden
Abstrakta, eftersträvansvärda
ideal; grundläggande principer
Etik Värderingar Personliga mer eller mindre
reflekterade uppfattningar om vad som är bra/dåligt etc
Konkret nivå Normer Uppfattningar
om hur man bör handla, (oftast oskrivna föreskrifter); hävd
Etik är moralens teori.
Moralens är etikens praxis
i den bästa av världar.
Etik handlar om det
personliga ansvarstagandet. Ju sämre etik, desto större behov av juridiken. à Ju
sämre reglerat desto större behov av etiken.
Det praktiska handlandet
blir etikens måttstock. Vad har vi för grund för hur vi handlar. Värdera,
hantera, prioritera…ha en idé om när och varför vi gör det vi gör. Läroplanen
är inte en regelbok som vi kan använda och tillämpa rakt upp och ner.
Yrkesetisk kompetens
1. Förmåga att identifiera den moraliska
dimensionen
2. Att kunna handla ansvarigt
3. Att kunna kommunicera normer och värden
Omsorgsprincipen
Integritetsprincipen
Autonomiprincipen
Rättviseprincipen
Ärlighetsprincipen
Godhetsprincipen
Exempel på värdekonflikter
i pedagogens vardag
Skydda och försvara eleven
– att skydda och försvara kollegan
Respektera elevens autonomi
- att visa lojalitet mot kollegor och deras normer
Skydda elev mot skada –
att respektera föräldrars integritet
Omsorgsprincipen
(individen) – skolsystemets krav (samhället)
Behovsprincipen –
likhetsprincipen
Ärlighetsprincipen –
godhetsprincipen
”Det bästa man kan omge
sig med i arbetslivet är lojala kritiker”.
Människans ekonomiska
värde
·
Fett som räcker till sju tvålar
·
Järn som räcker till en medelstor spik
·
…..
Människan ska alltid
behandlas:
§
Som en person, aldrig bara som en funktion
§
Som mål i sig, inte bara som medel
§
Som subjekt, aldrig bara som objekt