Schema SPP 200 Specialpedagogik – samverkan och
individers utveckling.
Vårterminen 2010
Utveckling – förhållningssätt – etik
Inom detta
moment studeras människans utveckling utifrån olika teoribildningar.
Förhållningssätt, självkännedom och etik är centrala teman som problematiseras
och bearbetas för att medvetandegöra hur vi bemöter människor, särskilt de med
funktionsnedsättningar och i svårigheter.
On 13.1
900-1200 Kursintroduktion BE014
1300-1430 Yrkesetik i praktiken Kennert Orlenius BE014 1500-1600 Samtal och etik Kerstin Marsk BE014
1610-1710 Information om ny lärplattform (GUL) A2119
To 14.1
900-1200 Förhållningssätt/tänkande och dess pedagogiska konsekvenser BE014
Ingrid Liljeroth
1300-1600 Anknytningsteori – bemötande och förhållningssätt Helena Pokka BE014
Obligatorisk litteratur
Evenshaug,
Oddbjorn & Hallen, Dag (2001) Barn-
och ungdomspsykologi. Lund: Stud.litt.
Danielsson,
Lennart & Liljeroth, Ingrid (1996) Vägval
och växande – förhållningssätt, kunskap och specialpedagogik för yrkesverksamma
hjälpare. Stockholm: Liber
Kommunikation – samspel – grupprocesser
I detta moment
ingår gruppteorier, gruppens utvecklingsfaser, roller i gruppen,
försvarsmekanismer och samspel. Vidare behandlas teorier om kommunikation och
samtal, samt tillämpningsövningar. Olika begrepp såsom
kommunikationsmönster/stilar, innehålls- och relationsnivå, dysfunktionell
kommunikation, samtalstekniker, samtalsledarrollen, återkoppling, aktivt
lyssnande m.m. behandlas.
Ti 9.2
900-1200 Samtalsmetodik I Anna-Karin Schuller AK2136
1300-1430 Intoduktion till fältstudieuppgift och metaanalys Inger Berndtsson AK2136
1430-1600 Arbete
i gruppen
On 10.2
900-1200 Samtalsmetodik II Anna-Karin Schuller AK 2136
1300-1600 Socio-emotionell problematik Anna-karin Schuller AK 2136
Obligatorisk
litteratur
Ahlberg, Anne
(1999). På spaning efter en skola för
alla. IPD- rapporter Nr. 1999:08 kap 6 (162-181)
Göteborg:
Göteborgs universitet, IPD. Särtryck 20s. (Läsas av speciallärarna i kursen)
Engquist,
Anders (19996). Om konsten att samtala.
Kristianstad: Rabén Prisma
Kroksmark,
Tomas & Åberg, Karin (red.) (2007) Handledning
i pedagogiskt arbete. Kap. 1, 2, 9, 10.
Lund:
Studentlitteratur. (Läses av specialpedagoger i kursen)
Svedberg, Lars
(2007). Gruppsykologi. Om grupper,
organisationer och ledarskap. Kap 1-4
Lund:
Studentlitteratur.
Funktionsnedsättning – samverkan – elevhälsa
Inom detta
moment problematiseras vad det innebär att utvecklas och leva med
funktionsnedsättning. Interaktionen mellan individens förutsättningar och
förutsättningar i miljön fokuseras. Funktionsnedsättningar och vad dessa får
för pedagogiska konsekvenser för lärande och för utformningen av undervisningen
belyses. Dessutom diskuteras betydelsen av att kunna samverka med föräldrar,
företrädare för andra professioner och myndigheter för att skapa goda
lärandemiljöer.
Ti 16.3
900-1200 Utbildning, undervisning och utvecklingsstörning Ulla Alexandersson AK 2136
1300-1600 Utvecklingsstörning i ett livsperspektiv Kerstin Marsk AK 2136
On 17.3
900-1130 Elevhälsan
och det multiprofessionella teamet: att hantera barn i
skolsvårigheter. Eva Hjörne BE 014
1230-1600 Grupparbete – fältstudieuppgift (bilaga 2)
Grupp 1 B3332 Grupp 1 B3337
Grupp 2 B3335 Grupp 2 B3339
Grupp 3 B2206 Grupp 3 B4437
Grupp 4 B2207 Grupp 4 B4407
Grupp 5 B3306 Grupp 5 B
Grupp 6 B3307 Grupp 6 B
Grupp 7 B1139
Grupp 8 B2218
Grupp 9 B2241
Obligatorisk litteratur
Bengtsson, Hans
& Svensson, Krister (2006). Ansvar
och sekretess i förskola ,skola och fritidshem. Kap
3, 5 och 10-11. Stockholm: Liber
Hjörne, Eva
& Säljö, Roger (2008). Att platsa i
en skola för alla. Kap. 3-8
Jakobsson,
Inga-Lill (2002). Diagnos i skolan. En
studie av skolsituationer för elever med syndromdiagnos.
SOU 2003.35 För den jag är. Om utbildning och utvecklingsstörning. Delbetänkande av Carlbeck – kommittén. Kap 7-8, 11.
Konflikter – relationsarbete – mobbning
I detta moment
belyses olika typer av konflikter, dess uppkomst och förlopp samt olika
strategier för konflikthantering. Hur man kan kartlägga en konflikt belyses
också. Barns relationsarbete i skolan diskuteras och problematiseras liksom
mobbningsproblematiken.
Ti 27.4
900-1200 Inneslutning och uteslutning – barns relationsarbete i skolan.
Marie Wrethander BE014
1300-1630 Fältstudieuppgift: meta-analys
Grupp 1 B3332 Grupp 1 B2241
Grupp 2 B1106 Grupp 2 B3337
Grupp 3 B1107 Grupp 3 B3339
Grupp 4 B2206 Grupp 4 B4437
Grupp 5 B2207 Grupp 5 B4407
Grupp 6 B3306 Grupp 6
Grupp 7 B3307 Grupp 7
Grupp 8 B1139
Grupp
9 B2218
On 28.4
900-1200 Interkulturella praktiker Kerstin von Brömsen BE 014
1300-1600 Medling som social fostran Arja Kostiainen BE 014
Obligatorisk litteratur
Jordan, Thomas
(2006). Att hantera och förebygga konflikter på arbetsplatsen. Stockholm:
Lärarförbundet.
Mångkultur – identitet – delaktighet
Identitetsutveckling
och lärande ur ett mångkulturellt perspektiv är centrala teman i detta moment.
Begreppen kultur och interkulturellt förhållningssätt diskuteras och
problematiseras. Vanliga missuppfattningar relaterade till personer med en
annan kulturbakgrund och funktionsnedsättning behandlas, liksom flyktingkris
och trauma.
Ti 18.5
900-1200 Konflikter en del av skolans vardag Ilse Hakvoort BE014
1300-1600 Grupparbete-
förebyggande arbete(bilaga 3) Diskussion valbar litteratur.
On 19.5
900-1130 Flyktingproblematik Anna-Karin Schuller BE014
1230-15.30 ”Sluta gnälla som en liten bebis och va en
stor kille nu”
Anette Hellman BE014
Obligatorisk litteratur
Marianne
& Persson, Bengt (2003). Barn och unga i riskzonen. Samverkan och
förebyggande arbete. Stockholm: Svenska kommunförbundet. 85s.
Ti 1.6 eller On 2.6
900-1600 Examination
och kursvärdering