Biblioteksgruppen
presenterade böckerna:
EÖ:
Gardner,
Howard Intelligenserna
i nya perspektiv
Campbell,
Bruce Multipla
intelligenser
Gibbons,
Pauline Stärk
språket, stärk lärandet
SL:
Strandberg,
Leif Vygotskij i
praktiken
Granström,
Kjell Dynamik i
arbetsgrupper
AKL:
Nationellt
centrum för sfi Arena
andraspråk ( Symposium 2003)
Mörling,
Margareta Att
undervisa analfabeter
ÅW:
Fristorp,
Lotta Överlevnadshandbok
för dig som har en psykiskt sjuk förälder
Fristorp,
Lotta Överlevnadshandbok
för dig som verkligen behöver
Anderberg
Strollo, Åsa Bryta om
Titlar:
Törnblom, Mia Självkänsla nu. En bok som
är bra att läsa som lärare och använda delar av boken i undervisningen. T.ex.
för att förklara skillnaden mellan självkänsla och självförtroende
Pollak, Kay Att välja glädje.
Boken handlar om att inte vara ett offer. Innehåller konkreta övningar att göra
med eleverna. Vissa elever kan klara boken på egen hand.
Pelzer,
Dave Att
hjälpa sig själv. Mest för vuxna
Pelzer, Dave Självhjälp för
tonåringar. Vänder sig till våra elever. Ganska lättläst men man måste
reflektera efter varje sida. Läs en sida och diskutera i klassen
Lindell, Björn Slåss för det goda. En
bok för lärare. Boken ger tips t.ex. om hur man kan utforma ordningsregler, hur
man kan arbeta mot mobbing
Bra med en boklåda i klassrummet för elevernas egen läsning utan direkta krav på uppföljning
Titlar
Höjer,
Dan Allt
det tjejer inte vet om killar och killar inte vet om tjejer
Cox,
Tracey Konsten
att flirta
Pojkbok ett och två
Cantoreggi,
Christina Det är ju
för fan livet
Forssberg,
Manne Kukbruk
Norlin,
Anna Tänk
tvärt om
Arbabi,
Farnaz Överlevnadshandbok
för flickor om frihet och heder
Ekerwald,
Hedwig Leva sitt liv
med familjen i behåll
Ekeberg,
Ann Flickor hjälper
flickor
Thulin,
Kristina X-märkt,
flickornas guide till verkligheten
”Hållbar
utveckling” har en tilltalande design: gott om bilder, små
faktarutor, mycket
luft på sidorna. Språket är medellätt. Läsaren får
leta ett bra tag
innan det framgår att böckerna är skrivna för barn
eller ungdomar,
vilket kan vara klart positivt. För
elever på IVIK är
den emellertid
inte lättillgänglig; uppskattningsvis högst 4-5 elever
skulle där ha
utbyte av den. Det finns dessutom ett
antal korrekturfel
och rena faktafel.
Förslag till
arbetssätt: Klassen gör ”miljöcollage”, där varje grupp
får en av seriens
titlar som grund och slutresultatet således belyser
miljöfrågan ur
olika vinklar. Om språket är alltför svårt
för en klass,
kan rubrikerna
användas, medan läraren skriver om vissa textavsnitt.
”En faktabok om
jorden och vår miljö” är aningen daterad.
Den är tryckt
1996 och saknar
dagens klimatfokus. Däremot var gruppen
enig om att
boken kan användas
som uppslagsverk inom geografi/ekologi, med texter om
olika företeelser
i naturen.
”Klimatsmart”
innehåller ett stort antal mindre artiklar och korta råd,
vilka skulle kunna
användas i många sammanhang. Där går
troligen att
hitta något för varje elev.
Titlar:
Serie: Hållbar
Utveckling
” Hotet mot miljön
” Energin
” Mat och jordbruk
Persson,
Mikael Klimatsmart
Allaby,
Michael En fakta bok
om jorden och vår miljö
Börja med att läsa skönlitteratur för att väcka intresse hos eleverna. Man kan läsa någon kort berättelse eller en roman/novell
Fortsätt
med att ställa en fråga till eleverna, t.ex. ”hur kan det komma sig att deras liv ser ut så här” ( Israel –
Palestina )
Använd böckerna för att stärka våra
invandrarelevers identitet och för att väcka intresse hos deras svenska
klasskompisar för andra kulturer/länder.
Titlar
Serie:
Mellanöstern
King,
John Israel
och Palestina
King,
John Iran
och den islamiska revolutionen
King,
John Irak
då och nu
Downing,
David Mellanöstern
igår och idag
Ahlsén,
Pernilla En fattig
familjs hem tar bara fem minuter att riva
Ellis,
Deborah Jag önskar-
palestinska och israeliska barn berättar
Grupp 5. Rasism m.m.
Serien
”Sprickor i vår tid” kan användas i temastudier inom t.ex. en klass.
Böckernas
upplägg inbjuder till både fakta och gruppdiskussioner
Tema
medmänsklighet – Vems ansvar?/Förståelse för andra människor
Samtliga
titlar kan användas.
Titlar:
Serie:
Sprickor i vår tid
Bowden,
Rob Globalisering
Senker,
Cath Rasism
och främlingsfientlighet
Woolf,
Alex Terrorism
Serie:
Ung verklighet
Chambers,
Catherine Barnarbetare:
Jobb istället för skola
Dalton,
David Flyktingläger –
att överleva kriget i Sudan
Solomin, Nina Gränsen. Om människor som
riskerar sina liv för att smugglas till ett annat land
Ett fördrivet folk. En
antologi om förtryck och diskriminering av romer
Herlitz, Gillis Vem är inte riktigt
klok? En bok som vill stimulera till att öka förståelsen för att människor i
olika kulturer beter sig olika.
¨ Utgångspunkt för diskussioner kring intressanta och aktuella ämnen. Alla läser samma artikel och diskuterar denna.
¨
Eleverna
får en tidning att läsa och ska sedan redogöra för något som gjorde dem
upprörda, förvånade, glada o.s.v. (detta leder
förhoppningsvis till intressanta diskussioner). Träning i att stå för en åsikt.
¨
Bilderna
i tidskrifterna kan användas för att stimulera elevernas fantasi. ” Vem är det
här?” ”Hur känner han sig – varför?” o.s.v.
¨
Annonser,
kan användas i matematiken, t.ex. procenträkning utifrån reaannonser.
¨
Vi
gillade Megafon och 8 sidor
Studerade
tidskrifter:
Sesam
– på lätt svenska
Globen
– Tidskrift om jordens barn och barns rättigheter
Gringo-
Sveriges svenskaste magasin
Megafon
– ges ut av Röda Korsets Ungdomsförbund
8
sidor – Lättlästa Nyheter
Barn-
Rädda barnens tidning om barns rättigheter