Onsdag den 18/11

Kl. 9.00-10.15

Föreläsning Eva Gannerud: Genusperspektiv i skola och samhälle

 

Ideologi

Verklighetsbeskrivning: föreställningar om hur det är

Normer: ideér om hur det borde vara

 

  • forskning med genusperspektiv 
  • kunskapsområde
  • beskrivning
  • förklaring
  • förståelse
  • dekonstruktion
  • jämställdhetsarbete
  • politik
  • kvinnorörelse
  • kvinnoorganisationer
  • nätverk
  • mansgrupper

Ideologi

Deskriptiv- hur är det?

normativ - hur bör det vara?

 

 

  • Särart
  • olikheter
  • skilda förutsättningar
  • olika roller och livssfärer
  • ger olika erfarenheter
  • skapar "olikheter"

Likhet

  • likheter
  • samma förutsättningar
  • gemensamma livssfärer
  • ger lika erfarenheter
  • skapar "likheter"

 Sandra Harding

Genus - en social konstruktion på flera nivåer

  • symbolisk nivå: ideologiska, normativa föreställningar ger skilda normer och ideal
  • strukturell nivå: skilda normer och ideal medför skilda platser/ positioner i den sociala organiseringen, vertikalt och horisontellt
  • individuell, personlig nivå.

Genus - ett sätt att artikulera makt

 

Makt?

 

  • makt över
  • makt till
  • tolkningsföreträde
  • formuleringsprivilegium
  • subjektsposition
  • rätt att undvika

 Genusordning

 
Symbolisk nivå

Föreställningar, normer och värderingar

"kvinnligt"- "manligt"
Strukturell nivå

Fördelning av arbetsuppgifter och aktiviteter

"kvinnligt"- "manligt"

Kvinnligt - manligt

Individuell nivå Individens agerande och uppfattningar

"kvinnligt"- "manligt"

kvinnligt - manligt

 

förväntningar / föreställningar om beteenden

 

Vi uppfattar vissa saker men inte andra pga våra värderingar

 

 

Genusregim i förskola och skola,; symbolisk nivå (föreställningar, normer och värderingar)

 

  • kunskapssyn och utbildningsmål
  • innehåll och ämnesuppdelning
  • olika områdens "status" och relevans
  • individualism/ konkurrensorientering
  • vad ses som arbete resp. skicklighet och kompetens

Ex. på "Ärtan", "Pärtan", "Piff"... Visar hur fokus ligger på det manliga, t.ex. yrkesrelaterade bilder 100% manligt.

 

Genusregim i förskola och skola: Strukturell nivå (mönster av praktiker och sociala relationer)

 

Interaktionsmönster i lokaler och klassrum

Interaktionsmönster under raster / på gåreden

 

Organisation av tid och utrymmen

Könsarbetsdelning: vertikal och horisontell