Kommentarer, länkar,boktips
och citat m.m.
Läsa & Skriva
Mattelänkar:
-
-
-
-
-
Vad du säger om mig Vad du tror om mig Hur du ser på mig Vad du gör mot mig Hur du lyssnar på mig Sådan blir jag (Okänd källa)
En bit av mitt liv
Del 1
Del 2
Tony Attwood's homepage
+
Research resources
Film
Hjärnans hemligheter
(om bl.a. dyslexi)
visas t.o.m. jan -11
Autism
Om Son rise- program för autism
LTG-metoden
Wittingmetoden
Powerpoint
Intressant föreläsning med
Jerry Rosenqvist (film)
Lathund för upprättande av ÅP
Förslag till diagnosmaterial
ADHD-studenten (en blogg om att som tjej ha ADHD)
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur? Rektorers hantering av policyfrågor kring stödet i kommunala och fristående skolor.
|
Plugga till speciallärare, 2009-2012
Ni är fortsatt välkomna till min hemsida som dokumenterar den utbildning till speciallärare som jag deltar i. Nu är jag inne på termin 4 och har alltså börjat nedräkningen. Bara 3 terminer kvar! Från och med den här terminen börjar vi specialisera oss - Speciallärare inom läs- och skrivutveckling eller Speciallärare inom matematik.
SLP400, Läs- och skrivutveckling hos elever i behov av
särskilda utbildningsinsatser, 15 hp
+
SLP450, Matematikutveckling hos elever i behov av särskilda
utbildningsinsatser, 15 högskolepoäng
Termin 1 - Termin 2 - Termin 3 - Termin 4
"Mnänisnakshjnräan kan lsäa oedrn i vlkien odnrig som hlset, det edna vkitgia är att den fsötra och stsia btkosaevn stetir på rtät palts. Rsteen kan vraa hluler om bluler och du kan ädnå lsäa det unta ngåra porlbem. Hägtfit va? Och jag som altild ttort att svata rtät viart vitgkit!."
Updated 20/3-11
aktuell forskning & praktiska metoder, Göteborg 5-6 maj. Anmälan kan göras här.
KursplanSLP 400
Kurslitteratur SLP 400 (Klickbar rubrik)
Obs! Ahlberg, Klasson och Nordewall ersätts med Normell (2002) Pedagog i en förändrad tid
Kurslitteratur SLP 450 (Klickbar rubrik)
Tisdag 18/1 2011
9.00-12.00
Lärarledda avslutande litteraturseminarier:
Dessa litteraturseminarium utgår ifrån ”Knowledge to Support the Teaching of Reading. Preparing Teachers for a Changing World” i delkurs 2a (Kapitel 1-3) respektive ”Grundläggande aritmetik” i delkurs 2b.
.
13.00-16.00 L.O föreläser om att ha svåra samtal med elever.
Mina egna anteckningar
16.15-17.30 Kursintroduktion HMa
Lokal: AK2 135
Ons 19 jan
Utbildningskonferens
Matematiksvårigheter och möjligheter Göteborg 19 januari 2011
Huvudföreläsare är ProfessorBrian Butterworth. Övriga medverkande är Logoped Markus Björnström,
Matematikutvecklare Helena Lilja och Rådgivare Ann-Louise Ljungblad. Svenska Dyslexiföreningen och
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Matematik en mänsklig rättighet - Ann-Louise Ljungblad
Mina egna anteckningar
The Mathematical Brain - Brian Butterworth
Från nätet 1
Från nätet 2
Mina egna anteckningar
Utredning av matematiksvårigheter - en preliminär modell. Marcus Björnström
Mina egna anteckningar
Tis 8 feb
9.00-12 .00 Föreläsning: Teori och praktik i läs-och skrivutveckling. IJ
Ev. fortsatt kursintroduktion
Lokal: A1 332
13.00-16.00
Föreläsning: Åtgärdsprogram i praktiken. L. A.O
Lokal: A1 334
Provläs kapitel 1
Ons 9 feb
9.00-12.00 Föreläsning: Läsförståelse och textsamtal. MHLokal: A1 314
Vad är lättläst - Rekommenderas!
13.00-16.00
Lokal: B2 213, B2 235, B2 241, B3 337, B3 339
Litteraturseminarium I: Litteratur: Normell
Tors 10 feb
9.00-12.00
Lokal: B2 241, B3 306, B3 307, B3 337, B3 339
Litteraturseminarium II * (tvärgrupper). Litteratur: Asp-Onsjö
13.00-14.30
Lokal: B4 415 Föreläsning: L.E
Läsförståelse och undevisning
Tis 15 mars 9-12
Lokal: B2 206, B2 207,
B2 218
Redovisning av uppgift 1.
Arbetsuppgift 1: Kartläggning
13-16
Lokal: A1 334
Kartläggning av läs-och skrivutveckling-tester och diagnostisering. K S
Ons 16 mars 9-12
Lokal: B1 106, B1 107,
B1 139
Litteraturseminarium III: Litteratur: Snow (återstående kapitel)
13-16
Lokal: B2 214
Samtalsrollen i fokus 1. K-M
GUL-seminarium
Litteraturseminarium: Lindström och Lindberg
Tis 12 april 9-12
Lokal: A1 334
Föreläsning: Betyg och pedagogisk bedömning. G.E
13-16
Lokal: A1 119, A1 314, A1 316
Granskning av åtgärdsprogram.
Allmänna råd och kommentarer (Skolverket, 2008)
Ons 13 april 9-12
Lokal: A1 334
Föreläsning:Om skrivning och skrivsvårigheter. MH
13-16
Lokal: B1 139, B3 337,
B3 339
Redovisning uppgift 2.
Arbetsuppgift 2: Analys
Tis 10 maj 9-12
Lokal: A1 334
Föreläsning: Skolutveckling. JK
13-16
Lokal: B1 106, B1 107,
B1 139
Grupparbete kring diagnosmaterial
Ta med eget diagnosmaterial i läs-och skriv.
Onsdag 11 maj 9-12
Lokal: A1 318
Samtalsrollen i fokus 2. K.M
Arbetsuppgift 3: Textsamtal
Länktips: LIX räknare
Hört, sett och läst!
Film:Changing Education Paradigms - Se den!
Film:Hamnade på särskola - var inte utvecklingsstörd!
Aftonbladet 28/10-09: Rektor menar att dyslexi är ett uppfunnet handikapp!
Skolporten 4/11-09 Spänningen mellan normalitet och avvikelse: Om skolans insatser för elever
i behov av särskilt stöd
Skolporten 4/11-09 Dyslexi på två språk: En multiple fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar
med läs- och skrivsvårigheter
Skolporten 5/12-09 Visualisera matematiken
En föreläsning av Maria Andrée utifrån Roger Säljös bok "Lärande i praktiken", Lärarhögskolan i Stockholm, 13:e mars 2006: Sociokulturella perspektiv på lärande. Socialvetenskap
Godani, Guhn. (2004) Till en pedagog från en psykolog : om traumatiserade barn i undervisningen. Stockholm : Rädda barnen. (112 s).
ISBN 91-7321-120-6 (Mycket läsvärd bok)
|